fredag 21. august 2009

Sanger

Jeg alene går i verden...Mel.: Jeg vil synge ut for alle.

1. Jeg alene går i verden
uten venner på min vei.
Men på trange pilgrinsferden,
har jeg en som leder meg.
Det er Jesus, han som døde
korsets tunge død for meg.
Derfor vet jeg hva som møter:
Han vil sikkert lede meg.

2. Engang gikk jeg ut i synden,
vandret blind på Satans vei.
Levde slik mitt hjerte ville,
da kom en og frelste meg!
Det var Jesus, han som døde
korsets tunge død for meg.
Han på korset måtte bløde
for å bane sikker vei!

3. Nå jeg her vil alltid leve
hos min Frelser, Jesus Krist.
Han har lovt å reisen lede
hjem til himmelen til sist.
Å, min Jesus, du som døde
korsets tunge død for meg,
du har sagt at hva meg møter -:
"Jeg vil sikkert vise vei!"

4. Å, min venn, som går i verden,
søker etter fred og ro.
Tankeløst du styrer ferden -
vend nå om til Gud i tro.
Da vil Jesus, han som døde
korsets tunge død for deg:
Først deg frelse, siden lede -
gjennom a l t han viser vei!

(ndh 1959, i Hillevåg.)
---
Eg synes
Mel. Her er mitt øre...

1. Ofte eg synes i motgangar lange,
satan er nær og eg freistingar får.
tenk, då mi sjel, på dei stundene mange
Herren har hjelpt meg og vakta meg så.

2. Ofte eg synes i sorgtunge bakke,
Herren har svikta og eg er forlatt.
Er eg åleine, mot kvelden det lakkar,
berre du kjeme, så endrast det bratt.

3. Gud, du må hjelpa oss alle å vera
stille, ja, stille ved Meisterens fot.
Jesus har løyst oss, og det må me læra,
her, av ditt ord, ja, vår Herre så god.

(Vikedal, 17 år gamal. 1951.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar